Een subsidie is een gemakkelijkheidsoplossing om structureel niets te moeten veranderen. Het komt terecht bij mensen die het niet nodig hebben, of laat de gemiddelde prijs van wagens stijgen. (c) Drazen Zigic via Freepik

Septemberverklaring: Vlaanderen financiert files en vergeet openbaar vervoer

Een subsidie is een gemakkelijkheidsoplossing om structureel niets te moeten veranderen. Het komt terecht bij mensen die het niet nodig hebben, of laat de gemiddelde prijs van wagens stijgen. (c) Drazen Zigic via Freepik

Minister-president Jambon presenteerde vandaag de Vlaamse begroting. Met premies voor elektrische wagens smijt de regering geld naar files, en kijkt ze opnieuw weg van oplossingen zoals het openbaar vervoer. “Een gemakkelijkheidsoplossing zonder structurele verandering.”

De Vlaamse Regering voert op vraag van minister Lydia Peeters opnieuw een premie in voor elektrische wagens. Vanaf 2024 kunnen particulieren een ondersteuning van maximaal € 5.000 krijgen voor elektrische privéwagens onder de € 40.000 - nieuw of tweedehands. De premie wordt voor drie jaar ingevoerd, met een jaarlijkse daling. Onder minister Tommelein en Peeters waren er eerder al premies van bedragen tussen € 2.000 en € 4.000. Onder druk van N-VA werden deze vanaf 2020 stopgezet wegens “niet efficiënt”.

Mattheuseffect

Recent onderzoek toont dat aan de huidige trend slechts 46% van de nieuwe wagens volledig elektrisch zullen zijn in 2029. Volgens BBL zal dit premiebeleid weinig verhelpen aan die achterstand, en veroorzaakt het een Mattheuseffect: wie er al warmpjes bijzit, gaat er via deze maatregel nog verder op vooruit.

“Een subsidie is een gemakkelijkheidsoplossing om structureel niets te moeten veranderen. Het komt terecht bij mensen die het niet nodig hebben, of bij de autoverkopers zelf, waardoor de gemiddelde prijs van wagens stijgt,” zegt Naomi Cambien, beleidsmedewerker mobiliteit bij Bond Beter Leefmilieu. “Het jojospel - met opeenvolgende invoering en afschaffing - zorgt bovendien voor verwarring, terwijl mensen meer dan ooit nood hebben aan een stabiel kader: een elektriciteitsprijs die lager is dan diesel of benzine, een betrouwbare tweedehandsmarkt voor elektrische wagens, kleinere elektrische modellen en duidelijkheid over de uitfasering tegen 2029. Voor de lage inkomens houdt sociaal leasen meer steek dan een eenmalige premie.”

Als de Vlaamse Regering persé met een premie wil werken, dan koppelt ze daar beter strikte voorwaarden aan. “Met een voorwaarde om de privéwagen beschikbaar te stellen voor autodelen, zorg je ervoor dat meer mensen toegang krijgen tot elektrisch rijden. Bovendien zou de premie enkel gericht moeten zijn op mensen die deze echt nodig hebben, zoals de mensen die recht hebben op een sociaal energietarief.”

Financier geen files

Bond Beter Leefmilieu is teleurgesteld dat de Vlaamse begroting geen intentie toont om onze mobiliteit écht te verduurzamen. “Zonder pardon worden er miljarden voorzien voor de auto-infrastructuur bij de Oosterweelwerken, terwijl de busreiziger al jaren kampt met de opstapelende problemen bij De Lijn. Waar blijven de broodnodige middelen voor het openbaar vervoer? Elke wagen één op één vervangen door een elektrische is beter voor de luchtkwaliteit, maar geen oplossing voor de files, noch voor het tekort aan ruimte. Investeren in deelmobiliteit, dat getuigt pas van toekomstvisie.”

Elektrische wagens Route 24

Meer over Elektrische wagens, Route 24