Als onderhandelaars de knoop rond Brussels Airport niet kunnen ontwarren, moet een intendant aan de slag

In eerdere hoofdpijndossiers heeft een intendant gezorgd voor een deblokkering van de tegenstelling tussen maatschappelijke doelgroepen.

Al decennia brengt het vliegverkeer van en naar Brussels Airport meer dan 100.000 omwonenden ernstige gezondheidsschade toe. Het is aan de volgende federale regering om ernstige en duurzame oplossingen uit te werken. “Als ze daar niet in slaagt, dan moet een intendant aan de slag om dit dossier uit het slop te halen,” zo stelt Jasper Wouters van Bond Beter Leefmilieu.

De onderhandelaars voor een nieuwe federale regering bogen zich de voorbije weken over het hoofdpijndossier Brussels Airport. Want studie na studie heeft aangetoond dat het vliegverkeer naar de luchthaven ernstige gezondheidsschade berokkent aan de omwonenden. Zo lijden zo’n 100.000 mensen aan ernstige slaapverstoring, lopen 50.000 omwonenden een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, zo’n 7.500 omwonenden worden getroffen door diabetes en bijna 500 omwonenden worden getroffen door vervroegde dementie. De oorzaken zijn gekend: het continue lawaai van de overvliegende vliegtuigen, in het bijzonder ‘s nachts, en de hoge concentraties aan ultrafijn stof en kankerverwekkende stoffen die vrijkomen bij de verbranding van vliegtuigbrandstof.

De ontslagnemende federale regering heeft al enkele eerste stappen gezet om de gezondheidsimpact terug te dringen: er kwam een beperkte inschepingstaks (de zogenaamde ‘tickettaks’), de landingstarieven werden gedifferentieerd in functie van de milieukenmerken van de vliegtuigen, en er werd een advies gevraagd aan de Hoge Gezondheidsraad. Maar dezelfde Hoge Gezondheidsraad stelt duidelijk dat meer structurele maatregelen nodig zijn. Zo moet er een verbod of op z’n minst een stevige afbouw komen van het aantal nachtvluchten en moet het aantal vliegbewegingen geplafonneerd worden. 

Structureel beleid nodig, geen juridisch steekspel

De partijen die onderhandelen over een nieuwe federale regering raken momenteel echter niet verder dan discussies over de vliegroutes. Door het schuiven met de vliegroutes worden bepaalde gebieden ontlast, maar worden andere gebieden zwaarder getroffen. Dat leidt al jarenlang tot een opbod aan juridische procedures tussen lokale besturen, actiegroepen en de hogere overheden.

Bond Beter Leefmilieu pleit voor een structureel luchthavenbeleid, dat duidelijk bepaalt hoeveel vliegtuigen mogen vliegen op welke momenten van de dag. Dat moet gebaseerd zijn op gezondheidskundige advieswaarden en het moet vergezeld worden van een duidelijk en bindend klimaatplan. Parallel moeten geluidsnormen worden ingevoerd, die alle omwonenden beschermen tegen een te veel aan vliegtuiglawaai. Op deze manier zijn alle burgers gelijk voor de wet en is er een juridisch stabiel kader waarbinnen de luchthaven verder kan opereren.

Intendant aan de slag?

De onderhandelaars van de federale regering hebben nog even de tijd om op een ernstige manier bakens te verzetten, en de  belangen van de luchtvaartbedrijven, de omwonenden en het leefmilieu te verzoenen. Als ze daar niet in slagen, dan pleit Bond Beter Leefmilieu voor de aanstelling van een intendant.

In eerdere hoofdpijndossiers (denk aan de aanleg van de Ventilus-hoogspanningslijn, de plannen voor de Oosterweelverbinding, de omvorming van het shoppingproject UPlace naar werkwinkelwijk Broeklin en de uitbating van de ISVAG-verbrandingsoven in Aartselaar), heeft deze aanpak gezorgd voor een deblokkering van de tegenstelling tussen maatschappelijke doelgroepen. Bond Beter Leefmilieu wil zich engageren om ook in dit dossier, samen met de diverse bewonersgroepen rond de luchthaven, de verdere dialoog alle kansen te geven, maar dan wel binnen een duidelijk inhoudelijk en tijdskader. Want de tijd van pappen en nathouden moet eindelijk voorbij zijn.

Luchtvaart Wij liggen er wakker van!

Meer over Luchtvaart