'We willen de bouwwereld verbeteren, met onze producten en kennisoverdracht'

Als groothandel in bio-ecologische hout-, bouw- en isolatiematerialen timmert Eurabo aan een groenere bouwsector. Met duurzame producten en deskundig advies voor vakmannen en consumenten levert het bedrijf een overtuigde bijdrage aan een mooiere toekomst. Een gesprek met CEO Peter Suys over ondernemen en duurzaamheid.

Wat was voor jullie bedrijf de eyeopener om een duurzame koers te gaan varen?

Peter Suys: “In de jaren ‘90 werd het FSC-label – een kwaliteitsgarantie voor houtproducten uit verantwoord bosbeheer- geïntroduceerd. Dat heeft onrechtstreeks voor de opstart van Eurabo gezorgd. Ik werkte toen nog als gedelegeerd bestuurder bij een bedrijf actief in duurzame houtbouw en geloofde sterk in de meerwaarde van zo’n duurzaamheidslabel. Samen met WWF heb ik het land doorkruist om houtimporteurs en handelaars te overtuigen van het belang van duurzaam hout en bosbeheer. Houten vloeren waren in de jaren ‘90 enorm populair, maar gecertificeerde houtproducten bestonden toen amper. Met de oprichting van Eurabo in 1997 wilden we gecertificeerd hout toegankelijk maken. Duurzaamheid zit vanaf de prille start in het DNA van ons bedrijf. Vandaag legt Eurabo zich nog altijd toe op FSC-hout, maar is ons productgamma aanzienlijk uitgebreid met natuurlijke bouwmaterialen die bijdragen aan energiezuinige woningen en bedrijfsgebouwen.”

Welke bijdrage wil jouw bedrijf leveren aan de maatschappij?

“We zijn ervan overtuigd dat natuurlijke bouwmaterialen een prominente plaats verdienen in de bouwsector. Met onze producten en kennisoverdracht willen we de bouwwereld verbeteren. Wat natuurlijke bouwmaterialen zo interessant maakt? Ze scoren eerst en vooral zeer goed op technisch vlak. Isolatiematerialen uit vlas, katoen en houtvezel hebben bijvoorbeeld een veel sterkere warmtecapaciteit dan hun concurrenten uit kunststof of van minerale oorsprong. Ook op vlak van akoestiek presteren ze stukken beter. Bovendien bestaan ze uit hernieuwbare grondstoffen. Door minerale en fossiele grondstoffen in de bouwsector te beperken tot die toepassingen waar je er met natuurlijke materialen niet komt – en die situaties zijn in de minderheid – kan de bouwsector er veel mooier uitzien. Die missie willen we uitdragen.”

Als kleinere broertje is onze slagkracht om te lobbyen veel kleiner dan die van concurrenten: grote cement-, staal- en baksteenconcerns

Welke obstakels moeten jullie overwinnen, als onderneming die inzet op duurzaamheid?

“We blijven in de bouwmaterialenindustrie nog te vaak het kleinere broertje. Onze slagkracht om te lobbyen bij adviesorganen én om wetenschappelijke studies te financieren is veel kleiner dan die van onze concurrenten: grote cement-, staal- en baksteenconcerns. Voor kleine bedrijven is het ook niet evident om producten van de juiste stempels en papieren te voorzien zodat ze volwaardig kunnen meespelen op de bouwmarkt. Zo verkopen wij isolatiemateriaal van het merk Métisse, gemaakt van gerecycleerd katoen in een sociaal tewerkstellingsbedrijf in Noord-Frankrijk. Volgens de Europese regelgeving moeten bouwmaterialen voorzien zijn van een CE-label, maar voor katoenisolatie ontbreken duidelijke geharmoniseerde normen. Bovendien kost zo’n CE-label handenvol geld. Je hebt mensen nodig die tijd en energie in het papierwerk kunnen steken, je moet externe certificeringsinstanties inschakelen… Al die hindernissen zijn voor kleinere bedrijven minder vanzelfsprekend dan voor grote bedrijven. Op dit moment heeft Métisse dus nog geen label, ook al scoort het op vlak van duurzaamheid veel beter dan andere merken. De drempels om mee te spelen met de grote jongens zijn hoog. We moeten elke dag opnieuw veel kleine gevechten voeren.”

Merk je bij klanten een groeiende belangstelling voor duurzaamheid? 

“Vandaag hechten veel meer bedrijven en mensen belang aan duurzaamheid dan bij onze start. Gelukkig maar, want anders zouden we niet meer bestaan. Natuurlijke bouwmaterialen zitten in de lift, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Om onze impact te vergroten blijft meer klanten bereiken onze grootste doelstelling. We geven al jarenlang technische opleidingen over de toepassingen van onze producten, zowel voor vakmensen als voor consumenten. In de residentiële bouwsector blijven particulieren immers belangrijke drivers bij de keuze van bouwmaterialen. Informeren is een belangrijke eerste stap, maar het is niet voldoende. We willen onze klanten concreet helpen om hun doel te realiseren. Daarom zetten we sterk in op dienstverlening. Zo kunnen we het technische houtbouwontwerp uittekenen of bepaalde bouwstukken voorbereiden met onze machines. Dat allemaal om aannemers op weg te helpen naar een sneller en efficiënter bouwproces, met minder fouten en minder lichamelijke inspanning. Win-win.”

Informeren is niet voldoende. Daarom zetten we sterk in op dienstverlening en helpen we klanten om hun doel te bereiken

Wat was jullie laatste duurzame investering? 

“De bouw van ons nieuwe hoofdkantoor in 2018 betekent ongetwijfeld onze grootste investering. Het gebouw bestaat volledig uit natuurlijke materialen en heeft een E-peil van 36 en een K-peil van 28. Het terrein is voorzien van twee laadpunten die publiek toegankelijk zijn. Op termijn zullen we ons wagenpark vernieuwen naar 100% elektrisch, maar we schakelen bewust niet overdreven snel. Wanneer doe je iets weg om het te vervangen door iets nieuws en beter? Over zo’n complexe vraagstukken kan intern behoorlijk hevig gediscussieerd worden. Net als over de keuze van nieuwe producten. Welke materialen bieden de beste oplossing? Waar gaan we voor en waar blijven we liever van af? Ook al betekent het soms kiezen voor de moeilijke weg, zoals bij het verhaal van Métisse, we blijven altijd trouw aan onze waarden.”

Auteur Lynn Guillaume

Duurzaam bouwen en wonen Ondernemers voor de toekomst

Meer over Duurzaam bouwen en wonen