Foto Jan Slangen

Maak van het nationaal stadion een icoon van duurzaamheid

Foto Jan Slangen

De huidige plannen voor het Eurostadion op de Heizel zijn afgevoerd. En dat is maar goed ook. Er zouden 11.000 parkeerplaatsen komen, dus ook heel wat bijkomend verkeer en luchtvervuiling. Dat terwijl grotere voetbalstadions in Europa het met veel minder parkings doen en vooral inzetten op bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Waarom zou dat voor een Belgisch nationaal stadion niet kunnen?

Buitenspel

Bond Beter Leefmilieu is niet tegen voetbalstadions en al helemaal niet tegen voetbal. Toch zijn we verheugd dat de huidige plannen voor het Eurostadion op de Heizel afgevoerd zijn. De plannen voor een nieuw nationaal stadion met 62.000 zitjes op parking C van de Heizel voorzien in rechtstreekse op- en afritten op de Brusselse ring. Daarbovenop zouden maar liefst 11.000 parkeerplaatsen vrijgemaakt worden. De plannen zouden enorm veel extra verkeer veroorzaken, terwijl de Brusselse ring nu al oververzadigd is. Dat is problematisch voor het klimaat én de lokale luchtkwaliteit, die vandaag tot de slechtste van het land behoort. Het toenemende autoverkeer is verantwoordelijk voor de grootste stijging van de CO2-uitstoot in ons land. Met deze plannen zou het autoverkeer alleen maar sterker groeien. 

Lessen uit het buitenland

Andere, grotere voetbalstadions in Europa hebben veel minder parkeercapaciteit. Wembley Stadion in Londen bijvoorbeeld, met 90.000 zitplaatsen, heeft slechts 3000 parkeerplaatsen. Wereldploegen zoals Barcelona (Camp Nou), Paris Saint-Germain (Parc des Princes) en Real Madrid (Bernabéu) hebben zelfs een ‘autovrij stadion’. Al deze voetbalploegen stellen bereikbaarheid met het openbaar vervoer centraal. Waarom zou dat in Brussel niet kunnen? 

Op vlak van openbaar vervoer blijven de plannen voor het nationaal stadion zeer vaag. Kunnen de bestaande metro- of tramlijnen naar het stadion doorgetrokken worden? Geen idee. De realisatie van BrabantNet - de nieuwe tramlijnen naar de luchthaven en Willebroek - is alleszins erg onzeker. Nochtans zijn metro- of tramlijnen volgens het milieueffectenrapport (MER) noodzakelijke flankerende maatregelen om het autoverkeer en de daarmee samenhangende luchtvervuiling onder controle te houden. 

Een nationaal klimaatneutraal icoon

België ondertekende het klimaatakkoord van Parijs. Hoe kan dat engagement beter geïllustreerd worden dan met een nationaal, klimaatneutraal voetbalstadion? De grote klimaatimpact van een voetbalstadion wordt veroorzaakt door het autoverkeer. Als dat wegvalt, is al een hele stap gezet en zal ook een groot deel van de bezwaren wegvallen. Daarom is BBL steeds voorstander geweest van de renovatie of sloop en nieuwbouw van het Koning Boudewijnstadion. Dat ligt vlak naast de metro.

Vervolgens kan met een slim, datagestuurd stadion ingezet worden op doorgedreven energiebesparing en hernieuwbare energie. Neem nu de Amsterdam ArenA: die gebruikt restwarmte om het veld vorstvrij te houden en wekt een aanzienlijk deel van de benodigde energie zelf op met 4.200 zonnepanelen. In eigen land toont KRC Genk met de Luminus arena de weg: dat moet tegen 2020 klimaatneutraal zijn.

Dit is een verhaal dat we tot nu toe niet hoorden over het nationaal stadion. Maar het is wél een verhaal waar velen warm van worden. 

Klimaatbeleid Gedeelde mobiliteit

Meer over Klimaatbeleid, Gedeelde mobiliteit