Europese Commissie over biobrandstof: liever exact verkeerd dan ongeveer juist?

De Europese Commissie publiceerde zopas haar langverwachte voorstel om de duurzaamheid van biobrandstoffen aan te scherpen. Het gaat over brandstoffen die in de transportsector gebruikt worden en nu vooral gemaakt worden van landbouwproducten zoals koolzaad, maïs of palmolie.

Positief aan het voorstel van de Commissie is dat biobrandstoffen gemaakt uit voedingsgewassen slechts voor de helft in plaats van volledig kunnen bijdragen aan het halen van de hernieuwbare-energiedoelstelling in transport (10% in 2020). Zo stapt de Commissie af van een groeiscenario voor biobrandstoffen die concurreren met voedselvoorziening.

Maar wat de Commissie niet goed heeft aangepakt  zijn de biobrandstoffen die slechter zijn voor het klimaat dan gewone brandstoffen of dan biobrandstoffen met minder klimaatimpact.

Dat heeft te maken met de factoren voor granen, oliezaden en suikers die kwantificeren in hoeverre ze indirecte wijzigingen in landgebruik (Indirect Land Use Change of ILUC) veroorzaken. Want door van landbouwgewassen brandstoffen te maken, moet er elders nieuw land in gebruik genomen worden om de verloren voedselproductie te compenseren. Dat gebeurt vaak door kwetsbare ecosystemen zoals regenwouden of venen, die heel wat broeikasgassen vast houden, om te zetten in landbouwgrond.  Het gebruik van biobrandstoffen leidt dan tot meer broeikasgassen in de atmosfeer.

Welnu, de ILUC-factoren worden in het Commissievoorstel enkel gehanteerd om over die effecten te ‘rapporteren’. Ze worden niet meegenomen om het klimaatvoordeel van verschillende biobrandstoffen te berekenen. Was dat laatste wel gebeurd dan zou biodiesel, dat veruit het slechtste is voor het klimaat, minder aantrekkelijk worden in vergelijking met andere biobrandstoffen.

De Europese NGO Transport & Environment reageerde op het voorstel van de Commissie met een parafrase op Keynes: “De Commissie koos ervoor om exact verkeerd te zijn in plaats van ongeveer juist.”

Het is nu aan het Europees parlement en de bevoegde ministers om die situatie alsnog recht te trekken tijdens de Europese co-decision procedure.

Het persbericht van T&E: http://www.transportenvironment.org/press/commission-misses-opportunity-get-biofuel-policy-right

Biomassa & biobrandstoffen