Vrachtwagens op aardgas zijn niet klimaatvriendelijker

Vrachtwagens op aardgas stoten niet minder CO2 uit dan vrachtwagens op diesel. De impact op luchtvervuiling is marginaal. Dat is de conclusie van een nieuw rapport van het Britse ministerie van Transport. Om de uitstoot van schadelijke stoffen zoals NOx en fijnstof door vrachtwagens te beperken, is er de kilometerheffing. Die zorgde ervoor dat de verkoop van minder vervuilende vrachtwagens vorig jaar steeg. 

Niet beter dan diesel

De Britse studie geeft aan dat Euro 6-vrachtwagens op aardgas over het algemeen een even zware klimaatimpact hebben als varianten op diesel. Daarnaast is de impact op de luchtverontreiniging beperkt. Vrachtwagens op diesel die de Euro 6-norm halen, stoten 98% minder NOx uit dan hun Euro 5-broers. Die vermindering neemt met 1% toe als het gaat over een vrachtwagen op aardgas in plaats van op diesel.

Het is daarom belangrijk dat de overheid vrachtwagens die minder luchtverontreiniging veroorzaken minder belast. Dat doet ze met behulp van de kilometerheffing. Deze week bleek dat de kilometerheffing ervoor zorgt dat transporteurs overschakelen naar vrachtwagens met een hogere Euronorm en hun meer vervuilende truck van de hand doen. Op die manier moeten ze minder heffing betalen. Na de invoer in 2016 zijn bijna 3.800 zuinigere vrachtwagens verkocht dan het jaar ervoor.

Grotere klimaatimpact

Een belangrijke beperking van de studie is dat ze uitsluitend de CO2-uitstoot van vrachtwagens aan de uitlaatpijp meet. Op die manier negeren de onderzoekers de uitstoot bij ontginning en transport van aardgas. Verhalen van een aardgaslek bij opslag of ontginning zijn gekend.

Een studie van Ricardo Energy & Environment berekent de totale CO2-uitstoot van bij de ontginning van aardgas tot aan de uitlaat van de vrachtwagen (well-to-wheel). Daaruit blijkt dat vrachtwagens op aardgas een grotere klimaatimpact hebben dan varianten op diesel of benzine. De grafiek hieronder maakt dat duidelijk. 

Uitstoot aanpakken

Om de klimaatimpact van vrachtwagens op diesel te verlagen is het belangrijk dat ze efficiƫnter gaan rijden. Enkel CO2-uitstootnormen voor nieuwe vrachtwagens kunnen die doelstelling bereiken. Een dergelijke verplichte uitstootbeperking geldt nu ook al voor personen- en lichte vrachtwagens. Bond Beter Leefmilieu vraagt dat Vlaamse en Belgische beleidsmakers hiervoor pleiten op Europees niveau.