Veiligheidsrapport nodig bij transport chemische stoffen

Het treinongeval met gevaarlijke chemische stoffen in Wetteren, met zeer ernstige gevolgen voor mens en milieu, wijst op een grote lacune in de regelgeving. De productie en het gebruik van gevaarlijke stoffen in bedrijven wordt nauwgezet geregeld via Seveso wetgeving. Bedrijven worden verplicht om een veiligheidsrapport op te maken waarbij de risico’s van de gevaarlijke stoffen in kaart worden gebracht, veiligheidsperimeters afgebakend en veiligheidsmaatregelen genomen. Maar wanneer de gevaarlijke stoffen eenmaal het bedrijventerrein verlaten om getransporteerd te worden, is zo’n veiligheidsrapport niet langer verplicht. Er wordt voorafgaand aan het transport aldus geen inschatting gemaakt van de risico’s bij het transport en geen veiligheidsmaatregelen genomen. Dit is onverantwoord, zeker in dichtbevolkte regio’s met een versnipperde ruimtelijke ordening zoals Vlaanderen. Bond Beter Leefmilieu (BBL) pleit voor de invoering van een veiligheidsrapport en bijhorende veiligheidsmaatregelen om de risico’s van transport van gevaarlijks stoffen in te perken.