Uitblijven verkeerschaos bewijst gelijk picknickers

Zondag vond een succesvolle picknick plaats op de Anspachlaan aan de Beurs in hartje Brussel. Volgens de deelnemers moet Brussel werk maken van een mobiliteitsplan dat zorgt voor minder auto’s en meer openbaar vervoer en fietsers in de stad.

Diezelfde avond werd in de tv-journaals gewaarschuwd voor verkeerschaos in Brussel, omdat door wegwerkzaamheden de Wettunnel en de Jubelparktunnel enkele maanden afgesloten worden voor het verkeer.

Maar de voorspelde verkeerschaos bleef uit. Verwonderlijk? Helemaal niet. Ook bij de grote werken aan de Antwerpse Ring in 2005 werd gewaarschuwd voor ‘enorme’ verkeersproblemen en werd opgeroepen te zoeken naar alternatieven. Door de werken zou 25% van de capaciteit van de Antwerpse Ring niet meer beschikbaar zijn. Het resultaat? 15 % minder verkeer op de Ring, 40.000 meer reizigers op tram en bus. Een gelijkaardig fenomeen deed zich voor bij de werken aan het viaduct van Vilvoorde vorig jaar.

Het is bewezen dat extra wegen zorgen voor extra autoverkeer, dat is het zgn. aanzuigeffect van infrastructuur. Maar ook het omgekeerde effect bestaat: minder wegen zorgen voor minder verkeer. En zo krijgen de actievoerders op de Anspachlaan op korte termijn wat ze vragen.

Het moet onze beleidsmakers tot nadenken stemmen. Is het wel zo verstandig om extra rijstroken aan te leggen op de Brusselse Ring? Of zorgt dat vooral voor extra verkeer, dat zich vervolgens in Brussel vastrijdt?