Testrijders tevreden over combinatie elektrische auto en de trein

Gedeelde elektrische auto’s en fietsen vormen in combinatie met de trein een volwaardig alternatief

Drie maanden lang hebben acht testrijders hun verplaatsingen afgelegd met een elektrische wagen in combinatie met de trein en deelwagens van cambio. De deelnemers bespaarden tot 75% CO2[1]. De NMBS-Holding, Siemens en de FOD Economie organiseerden dit proefproject ‘Plug and Ride’ in samenwerking met Bond Beter Leefmilieu, CIEM, VITO, Leaseplan, cambio en Infrabel.

Tevreden gebruikers
De gebruikers van het proefproject ‘Plug and Ride’ zijn zeer tevreden. De aangeboden mobiliteitsoplossingen (elektrische wagen, openbaar vervoer en cambio) volstonden, op twee uitzonderingen na, voor het afleggen van de verplaatsingen.

De testrijders ervaren de trein als stressreducerend ten opzichte van de auto en vertragingen niet als problematisch. Goede communicatie over vertragingen en voldoende zitplaatsen vormen belangrijke aandachtspunten. Testrijder Anne: ”Ik ben opnieuw overtuigd om meer met de trein te rijden.

De testrijders onthaalden cambio zeer positief. Vier op acht proefpersonen zullen cambio zeker gebruiken in de toekomst.

Vraag naar elektrische wagens

Alle testrijders waren positief over de elektrische wagen die ze gratis ter beschikking kregen. Dat bleek ook uit het hoge aantal afgelegde kilometers, gemeten door VITO. Vijf elektrische wagens legden samen 9105 km af op drie maanden tijd, of ongeveer 600 km per wagen per maand. De beperkte (en onzekere) autonomie van de batterij en de lange laadtijd bleken struikelblokken. Twee testrijders moesten eenmalig onderweg opladen. Mocht de totale kost die van een gelijkaardig conventioneel voertuig benaderen, dan overwegen de testrijders de aankoop van een elektrisch voertuig. Voor het opladen zijn informatie en gebruiksgemak van de laadinfrastructuur belangrijk.

Adviezen door Bond Beter Leefmilieu en CIEM

“’Plug and ride’ bewijst dat treinstations ideaal zijn om verschillende vervoersmogelijkheden te bundelen. We moeten echter goed nadenken over welke vervoersmogelijkheden we best aanbieden als aanvulling op de trein. In functie van energie-efficiëntie en duurzaam ruimtegebruik, kiezen we in de grote stations in centrumsteden best voor de fiets of elektrische fiets en het lokaal openbaar vervoer. Gewone en elektrische wagen worden bij voorkeur ingezet in het buitengebied, voor het bereiken van (voorstad)stations,” vertelt Roel Vanderbeuren van Bond Beter Leefmilieu.

Gedeelde mobiliteit Elektrische wagens