Schrootpremie onder mom milieuwinst

Federaal minister van ondernemen, Vincent Van Quickenborne pleitte in de marge van het Europese topoverleg over de crisis in de auto-industrie, voor een schrootpremie van 2500 euro voor auto's die meer dan 10 jaar oud zijn. De federale regering is echter niet bevoegd in de zaak, zodat de bal in het kamp van de gewesten ligt. Vlaams minister van Leefmilieu Hilde Crevits liet alvast weten "snel een overleg met de automobielsector" te plannen. Ze stelt dat een “recyclagepremie” het wagenpark meer milieuvriendelijk kan maken. Ook de sp.a lijkt het plan genegen.

Steun voor de autosector, en voor de vervanging van oude wagens, maakt deel uit van het economisch steunmaatregelenpakket. De EU zou in totaal 5 miljard euro vrijmaken voor de autosector. Nochtans zeiden de transportministers in 1999 al dat “schrootpremies” geen zin hebben (http://books.google.be/books?id=wwB8Hx7MLKcC). Ze zijn niet kosteneffectief, en oneerlijk ten opzichte van de lage inkomensklassen. Want deze zijn aangewezen op de tweedehandsmarkt, en kunnen dus niet genieten van een premie die gericht is op het kopen van een nieuwe wagen.

FEBIAC en de rest van de autolobby aan de andere kant vragen al jaren om een dergelijke steun. Uiteraard zien ze hier een uitgelezen kans om de autoverkoop op te krikken. Ze gebruiken daarvoor steevast het milieuargument. Maar de milieueffectiviteit van de maatregel is verre van zeker. Alles staat of valt met de vraag of de premie zorgt voor de vervroegde terugname van oude auto’s. Het risico is verre van denkbeeldig dat je gewoon een premie geeft aan mensen die hun wagen sowieso vervangen. Daarmee stimuleer je de keuze voor grotere wagens. En dan is de milieuwinst helemaal weg, natuurlijk

Een tweede belangrijke vraag is vanaf wanneer de vervanging van een oude wagen door een nieuwe (gelijkwaardige) ook echt milieuwinst oplevert. Een paar sprekende cijfers: een benzinewagen van 10 jaar oud stoot nog altijd minder NOx en stof uit dan een nieuwe diesel. Of nog: de productie van een auto is goed voor ongeveer een kwart van zijn totale CO2-impact. Je moet dus al een heel zuinige nieuwe wagen kopen om dat goed te maken.

Wij blijven veel meer voorstander van het hervormen van de autobelasting op basis van de Ecoscore, die verbruik en milieu-impact combineert. En om de vernieuwing van de autovloot grondig te baseren op levenscyclusanalyses.