Persreactie BBL: “Zet ook een rem op de groei van het aantal bedrijfswagens”

Na de mobiliteitsvergoeding (‘cash for cars’) heeft de federale regering nu ook een overeenkomst over het mobiliteitsbudget. Bond Beter Leefmilieu (BBL) vindt het goed dat de federale regering inzet op instrumenten om mensen uit de bedrijfswagens te halen. Maar zonder een structurele rem op de groei van het bedrijfswagenpark, blijft het voorlopig dweilen met de kraan open.

De mobiliteitsvergoeding en het mobiliteitsbudget zijn twee instrumenten om gebruikers van bedrijfswagens te motiveren hun wagen in te ruilen of vaker aan de kant te laten staan. Van beide instrumenten kan volgens studies een beperkt positief mobiliteitseffect uitgaan. Maar als er gelijktijdig werknemers zijn die nog een bedrijfswagen krijgen, wordt dat effect meteen teniet gedaan.

Mathias Bienstman van BBL reageert: “De federale regering moet naast de mobiliteitsvergoeding en het mobiliteitsbudget er ook voor zorgen dat het niet langer aantrekkelijk is om te verlonen met wagens en diesel. Dat kan ze door het voordeel van alle aard op salariswagens op te trekken en te sleutelen aan de fiscale behandeling van voertuig- en brandstofkosten. Want wat baat het om sommige werknemers uit de bedrijfswagen te lokken als er gelijktijdig andere werknemers salariswagens blijven krijgen?” 

Bond Beter Leefmilieu pleit daarnaast voor het staken van de terugbetaling van brandstofkosten voor private verplaatsingen en het volledig emissievrij maken van het  bedrijfswagenpark voor 2025.