Oppositie verenigt zich tegen Schipdonkkanaal

Minister voor openbare werken Hilde Crevits kondigde onlangs op de nieuwjaarsreceptie van de haven van Zeebrugge aan dat er in 2011 een beslissing zal vallen over het Schipdonkkanaal. De haven van Zeebrugge wil dit kanaal verbreden en verdiepen om containers ook via de binnenvaart naar het achterland te kunnen vervoeren. Hierop wordt al jaren gestudeerd.

Uit het eerder studiewerk bleek echter duidelijk dat deze kanaalverbreding problematisch is. Zo is er niet genoeg water beschikbaar, waardoor het verbrede kanaal zal moeten gevoed worden met zeewater. Dat zal de verzilting in de hand werken, waardoor landbouwers in de regio in de problemen komen. Daarnaast dreigen er watertekorten op het kanaal Gent –Terneuzen, dat net zoals het Schipdonkkanaal gevoed wordt door de Leie en de Bovenschelde. Daardoor kunnen er in droge periodes problemen ontstaan voor de scheepvaart op het kanaal Gent – Terneuzen. Verder dreigt een gebrek aan koelwater en proceswater te ontstaan voor de aanwezige industrie.

In een opmerkelijke vrije tribune pleiten parlementsleden van Groen!, Open VLD en LDD ervoor om de plannen voor het Schipdonkkanaal definitief te schrappen. De parlementsleden van de oppositie pleiten voor de estuaire vaart als alternatief. Dat zijn versterkte binnenschepen die ook op zee kunnen varen. Meer dan 80% van de trafiek vanuit Zeebrugge gaat immers richting Albertkanaal, Nederland en Duistland. En die regio is het snelst bereikbaar via estuaire vaart over de Westerschelde.