Fietscampagne 'Met Belgerinkel naar de Winkel' sluit af met meer dan 112.000 deelnemers

De vijftiende editie van 'Met Belgerinkel naar de Winkel' is afgelopen. Van zaterdag 30 april tot maandag 6 juni registreerden 112.920 deelnemers in totaal meer dan 600.000 Belgerinkel-loten. De grootste Vlaamse fietscampagne, georganiseerd door Bond Beter Leefmilieu (BBL) in samenwerking met vaste partners Unizo en Gezinsbond, vond plaats in 159 deelnemende gemeenten, 8.435 handelaars namen deel aan de campagne.
 
“Deelnemers houden lokale economie levendig en hun gemeente leefbaar”
 
“We hebben dit jaar gedurende 42 campagnedagen in totaal 118 nationale prijzen uitgereikt. Daarnaast hebben de deelnemende gemeenten ook nog veel lokale prijzen weggeschonken. Met de campagne belonen we klanten die elke dag kiezen om te voet of met de fiets te winkelen bij de handelaars in hun eigen dorps- of stadskern. Op die manier houden ze de lokale economie levendig en hun stad of gemeente leefbaar,” zegt Inge Malevé van Bond Beter Leefmilieu. “De prijzen zijn trouwens alleen maar een stimulans om meer mensen op de fiets te krijgen. In feite belonen de deelnemers in de eerste plaats zichzelf: hun conditie, gezondheid en portemonnee varen er wel bij. En het maakt een stad of gemeente des te aangenamer.”
 
“Een groot deel van de kernen van onze steden en gemeenten zal er in de toekomst helemaal anders moeten uitzien. Detailhandel blijft belangrijk, maar is onvoldoende om de kernen leefbaar en bruisend te houden,” zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. “We moeten werk maken van bedrijvige kernen met aaneengesloten handel of andere bedrijvigheid. Denk dan aan freelancers, starters, dienstenbedrijven of vrije beroepen. Maar ook scholen, ziekenhuizen, openbare instellingen, rusthuizen of culturele instellingen. Allemaal vlot bereikbaar met de fiets of te voet uiteraard.”
 
Stad Kortrijk: “Campagne Met Belgerinkel naar de Winkel sluit mooi aan op een ruimer fietsactieplan”
 
Stad Kortrijk nam voor de twaalfde keer deel aan de campagne. “Deze campagne bewijst dat handel en fietsen hand in hand kunnen gaan. Immers: meer fietsers in de stad zorgen voor een bloeiende handel. Met ons actieplan Kortrijk Fietst willen we trouwens voortaan het hele jaar door de fietscultuur promoten. Er is al veel geïnvesteerd in een goeie fietsinfrastructuur, nu willen we het fietsgebruik verder opkrikken. Een campagne als Belgerinkel past perfect binnen deze aanpak,” zegt Axel Weydts, schepen van mobiliteit van stad Kortrijk.
 
“Een levendige dorpskern is ook goed voor het verenigingsleven”
 
"De fiets en de lokale handelaar zijn twee thema's die perfect passen binnen onze doelstellingen. Zo organiseren we workshops voor ouders en kinderen over veilig fietsen. Een levendige dorpskern is niet alleen goed voor de lokale economie, maar ook voor het verenigingsleven. Al vele jaren bouwen we aan een netwerk van handelaars die korting geven aan onze leden. We moedigen deze handelaars elk jaar aan om deel te nemen aan Belgerinkel. Het is een sympathieke campagne die is uitgegroeid tot een vaste waarde," zegt Anneke Blanckaert, directeur marketing en communicatie van Gezinsbond.
 
“Ik nam dit jaar voor de eerste keer deel en won meteen een herenfiets”
 
Myriam Van den Acker uit Schriek won de herenfiets uit de nationale prijzenpot. Ze kende de campagne wel, maar nam dit jaar voor de eerste keer deel. “Als het weer het toelaat, spring ik op de fiets om boodschappen te doen of fiets ik naar mijn werk langs een heel aangename fietsroute”, aldus Myriam. Aangezien ze een herenfiets won, heeft ze hem aan haar broer Patrick geschonken. “Mijn broer nam inderdaad ook deel aan de campagne. Mocht hij de damesfiets winnen, hebben we afgesproken dat hij die aan mij zou schenken," besluit Myriam.