Eindelijk kader om externe kosten van goederenvervoer door te rekenen

De Europese Raad voor transport (de transportministers van de EU-lidstaten) kwam vrijdag tot een akkoord over een herziening van de Eurovignetrichtlijn. Het compromis schept de mogelijkheid om vrachtvervoer te laten betalen voor zijn milieu en congestiekosten. Het zal daarnaast de mogelijkheid bieden het vrachtvervoer efficiënter te maken. Hierdoor worden  minder kilometers gereden voor eenzelfde hoeveelheid getransporteerde goederen en dalen de maatschappelijke lasten. Het compromis - tot stand gekomen onder de impuls van het Belgisch voorzitterschap - vertoont nog wel een belangrijk hiaat.

De richtlijn beschouwt vrachtwagens die vanaf eind 2008 op de markt kwamen (EURO V emissienorm) als proper. De richtlijn laat immers niet toe deze vrachtwagens een milieukost aan te rekenen. Gelukkig zijn deze vrachtwagens properder dan hun voorgangers, maar van een nuluitstoot is absoluut geen sprake. Nina Renshaw van Transport & Environment, de Europese koepel voor milieuvriendelijk transport, maakte daarop volgende vergelijking: “EURO V vrachtwagens vrijstellen van een milieuheffing is als een rookverbod niet van toepassing maken op rokers van lichte sigaretten.”

 

 

Ter verduidelijking:

De Eurovignetrichtlijn schept het kader voor een kilometerheffing voor vrachtwagens. Ze laat tot op vandaag slechts toe dat de overheid infrastructuurkosten doorrekent. Milieu-, ongevals- of congestiekosten doorrekenen kan vandaag niet. Het compromis dat de transportministers vrijdag bereikten is een stap in de goede richting. Het Europees Parlement moet het compromis wel nog goedkeuren.