Phil Hearing | Unsplash

Burgers nemen voorbeeldrol in duurzame mobiliteit, maar waar blijft de overheid?

Phil Hearing | Unsplash

De boodschap van de deelnemers van 30 Dagen Minder Wagen aan de nieuwe ministers van Mobiliteit is dan ook simpel: maak van duurzame mobiliteit de logische keuze.

De afgelopen maand gingen duizenden Vlamingen de uitdaging aan: ze verplaatsten zich 30 dagen minimaal met de auto. Met succes. Maar na afloop weerklinkt één boodschap bij de deelnemers: het is aan de overheid om duurzame mobiliteit overal haalbaar en aantrekkelijk te maken.

‘t Gaat niet goed met onze mobiliteit

Heel wat Vlaamse sectoren zitten op koers om hun CO2-uitstoot te verminderen, maar de uitstoot veroorzaakt door mobiliteit blijft jaar na jaar groeien. Het fileprobleem, dat ons vorig jaar 5 miljard euro kostte, wordt elk jaar groter. Verkeersongevallen en luchtvervuiling maken te veel slachtoffers en hebben een grote maatschappelijke kost. Door mobiliteit duurzamer te maken, kunnen we al deze problemen bestrijden. Daar moeten de beleidsmakers voor zorgen.

Burgers tonen dat het wél kan

In juni namen de 7000 deelnemers van 30 Dagen Minder Wagen zo weinig mogelijk de auto. Al doende ontdekten ze onverwachte voordelen van fietsen, stappen, autodelen en trein-tram-bussen. Zo heeft de fietsende elektricien Kresimir nooit meer moeite om te parkeren. Of neem kinesist Philippe, die fietsend de files omzeilt en daardoor in minder tijd meer patiënten kan bezoeken. Hun klanten voelen het in de portemonnee, want ze hoeven geen vervoerskosten te betalen. De gezamenlijke inspanning van al deze mensen toont aan dat er wel degelijk een draagvlak is voor meer duurzame mobiliteit.

Regeringen aan zet: maak duurzame mobiliteit voor iedereen toegankelijk

Voor veel mensen is autominderen niet evident: door onderinvestering in het openbaar vervoer zijn bus en trein steeds minder een optie. Autodelen staat buiten de steden nog niet op punt. De lamentabele staat van veel fiets- en voetpaden zorgt ervoor dat ouders hun kinderen toch met de auto vervoeren. “Bijna 7000 mensen die hun best doen om een maand lang de auto te laten staan, is een duidelijk signaal dat er een groot draagvlak is voor duurzame en actieve vervoerskeuzes. Bovendien heeft een kwart van de Belgische bevolking eenvoudigweg geen auto. Ook zij moeten zich op een veilige en duurzame manier kunnen verplaatsen”, zegt Barbara Janssens, coördinator Netwerk Duurzame Mobiliteit.

Duurzame mobiliteit is vandaag dus geen synoniem voor betrouwbaar, comfortabel, betaalbaar en veilig. Dat moet anders. De oplossing ligt in een toekomstgerichte herverdeling van het mobiliteitsbudget, waarin duurzame vervoermiddelen het grootste stuk krijgen. De boodschap van de deelnemers van 30 Dagen Minder Wagen aan de nieuwe ministers van Mobiliteit is dan ook simpel: maak van duurzame mobiliteit de logische keuze.

Trage Wegen