‘Gidsland’ Duitsland voert wegentaks in. Volgt België?

De nieuwe regeringscoalitie van christendemocraten en socialisten in Duitsland wil vanaf 2015 een wegentaks voor personenauto’s invoeren. Iedereen die gebruik maakt van het Duitse wegennet zal daarvoor moeten betalen. Voor Duitse automobilisten zal de taks gedeeltelijk gecompenseerd worden door een verlaging van de vaste autobelasting. Voor vrachtverkeer heeft Duitsland reeds de zgn. LKW-maut, een kilometerheffing voor vrachtwagens.

Dit nieuwe Duitse voorbeeld toont aan dat het maatschappelijk en politiek draagvlak in een tal van Europese lidstaten groeit om via economische instrumenten de mobiliteit te sturen. Gelijkaardige wegentaksen of vignetten bestaan reeds in buurlanden van Duitsland zoals Slovenië, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland en Polen. Heet meest bekende voorbeeld is wellicht de Péage die betaald moet worden op de autostrades doorheen Frankrijk. 

Hoog tijd dat ook België dit voorbeeld volgt. Er is reeds een politiek akkoord tussen de gewestregeringen om vanaf 2016 een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. Voor personenwagens bevat dit politiek akkoord ook een wegenvignet, vergelijkbaar met het Duitse systeem. Al lijkt de politieke consensus nu eerder in de richting te gaan van een kilometerheffing voor personenwagens. De beslissingen daarover zijn echter uitgesteld en zullen voor de volgende regeringen zijn. België zou als centraal doorgangsland nochtans sterk profiteren van een wegenbelasting. De opbrengsten kunnen zorgen voor de broodnodige injecties in het openbaar vervoer, zodat dit een volwaardig alternatief biedt voor de dagelijkse files op ons wegennet.